Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Wasze wpisy

Oskar Sosnowski. Modlitwa w kamieniu

Autor wpisu: Filip Makowiecki
Data publikacji: 08.08.2011

Oskar Wiktor Sosnowski urodził się w 1880 roku w Petersburgu. Studiował na Wydziale Inżynieryjno-Budowlanym w Instytucie Politechnicznym w Warszawie. Pracował w Wydziale Architektonicznym Zarządu Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, w pracowni Józefa Piusa Dziekońskiego, współpracował z Wydziałem Konserwatorskim Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Przeszłości oraz warszawskim Kołem Architektów.

Niewiarygodne, że dzieląc dzień między tyle rozmaitych zajęć jeszcze znajdował czas na projektowanie, a projektował przecież sporo. Często brał także udział w wystawach i konkursach architektonicznych. W 1909 roku uzyskał pierwszą nagrodę za nawiązujący do architektury romańskiej projekt kościoła Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny w Warszawie, przy placu Narutowicza. Pozwoliło mu to otworzyć własną pracownię. Wkrótce został również profesorem lwowskiej Szkoły Architektonicznej.

Karierę Sosnowskiego przerwał wybuch pierwszej wojny światowej, podczas której architekt został powołany do armii rosyjskiej. Czas wojny okazał się jednak płodny w idee. Kazimierz Kalinowski wspomina, jak architekt

„zmęczony bezczynnością na froncie, pracował myślą. I oto w modlitewnej zadumie wysnuwa się w duszy udręczonej okrucieństwem wojny »Litania do Najświętszej Marii Panny«. Poszczególne nazwania i tytuły w myśli plastyka przybierają kształty architektoniczne. W ciszy nocnej, wśród najtragiczniejszej scenerii życia, wyrasta pod okiem artysty wizja kamienna.
Przed grozą wojen i zła wszelkiego opasze Polskę mur obronny, złożony z bastionów niezwyciężonych. Tu »Arka Przymierza«, tam »Brama Niebieska«, ówdzie »Dom Złoty«, tu strzeli w niebo »Wieża z Kości Słoniowej«, (...) na tronie zasiądzie »Królowa Korony Polskiej«. I tak bez liku, pod osobliwymi wezwaniami kościoły nowe, po wszech ziemiach Polskich, na cześć Bogarodzicy.
(...) Tyle twierdz mistycznych, którym nowoczesny architekt da za materiał żelazobeton, majolikę i szkło. Nie tylko przyozdobi Polkę formą zgodną z duchem czasu, ale swą treścią duchową doda Odrodzonej Rzeczypospolitej mocy nie do złamania”.

Plan został częściowo zrealizowany po wojnie. W 1918 roku Sosnowski wrócił do Polski, niedługo potem zaczął wykładać historię architektury na Politechnice Warszawskiej. Żywo zainteresował się problematyką urbanistyczną, co zaowocowało projektami nowej organizacji warszawskich placów: Saskiego, Teatralnego i Bankowego, a także pracą doktorską poświęconą sieci ulicznej na obszarze Warszawy.

Jednocześnie projektował obiekty sakralne, które powstawały na prowincji, między innymi w Goniądzu, Hodyszewie, Grodnie, Starosielcach oraz w Białymstoku. W ostatniej z wymienionych miejscowości powstał kościół pod wezwaniem Chrystusa Króla i Świętego Rocha, który okazał się jedynym ukończonym ogniwem projektowanej architektonicznej litanii.

Sam Sosnowski zginął 24 września 1939 roku w budynku Wydziału Architektury, gdzie ratował przed zniszczeniem uczelniane zbiory.

Źródło:

Oskara Sosnowskiego świat architektury. Twórczość i dzieła, pod red. Marii Brykowskiej, Warszawa 2005.

Metryczka:

Podziel się:  

Oceń artykuł:
  Aktualna ocena: 3,3 (głosów: 1289)

Komentarze (0):

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować!

Powiązane lokalizacje

Galeria

Oskar Sosnowski. Modlitwa w kamieniu
Oskar Sosnowski. Modlitwa w kamieniu
Oskar Sosnowski. Modlitwa w kamieniu
Oskar Sosnowski. Modlitwa w kamieniu
Oskar Sosnowski. Modlitwa w kamieniu

Mapa

Zaloguj się przez Facebook
Connect to your Facebook Account
Logowanie



rejestracja
zapomniałem hasła

Newsletter