Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Wasze wpisy

Kościół filialny pod wezwaniem Świętego Bartłomieja w Uciechowie

Autor wpisu: Barbara Pieprzyk (Program Drogi Baroku, www.drogibaroku.org)
Data publikacji: 23.08.2011
Okres historyczny: Barok XVII w.

Pierwsze wzmianki na temat kościoła pod wezwaniem Świętego Bartłomieja w Uciechowie sięgają 1335 roku. Prawdopodobnie był on wówczas jeszcze drewnianą świątynią z wolno stojącą dzwonnicą.

Kościół murowany został wzniesiony dopiero w XV wieku (do dziś w murze okalającym cmentarz pozostał średniowieczny krzyż pokutny wstawiony w miejscu zbrodni przez zabójcę).

W latach 1550–1654 kościół był świątynią ewangelicką. Z tego czasu pochodzi ukończona w 1618 roku południowa kaplica kościoła (obecnie zakrystia) mieszcząca niegdyś kryptę grobową rodziny von Stange oraz lożę kolatorską na najwyższej kondygnacji. W zakrystii oraz zewnętrznych murach kościoła pozostały płyty nagrobne – członków rodziny von Stange i von Almesloe – oraz dwa inne epitafia, w tym jedno rycerskie. W latach 1721–1722 dzięki fundacji kolejnych członków rodu von Almesloe, do którego należała wieś, kościół został przebudowany i uzyskał obecny kształt na planie krzyża łacińskiego wskutek dobudowania północnej kaplicy grobowej.

We wnętrzu kościoła uwagę zwraca stylowo jednolite barokowe wyposażenie pochodzące z lat 1725–1727. Oprócz ołtarza głównego ze sceną Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny autorstwa Johanna Franza de Backera są to dwa ołtarze boczne: świętej Anny Samotrzeciej (znajduje się przy nim obrazy: Maria z Dzieciątkiem i świętą Anną Jeremiasa Josepha Knechtla w dolnej kondygnacji i Wizja świętej Jadwigi w zwieńczeniu) oraz świętego Jana Chrzciciela (umieszczono tu obraz Chrzest Chrystusa tego samego artysty w dolnej kondygnacji i Świętego Franciszka Ksawerego w zwieńczeniu).

Ponadto w tym samym czasie powstały ambona i drewniana chrzcielnica z rzeźbioną sceną Chrztu Chrystusa oraz figura świętego Jana Nepomucena. Sklepienie kościoła dekorują przemalowane w XIX wieku barokowe freski z przedstawieniem Koronacji Najświętszej Marii Panny w prezbiterium oraz Ucieczki do Egiptu w nawie, otoczone przez emblematyczne przedstawienia w lunetach (między innymi Wieżę z Kości Słoniowej, Tron Mądrości, Arkę Przymierza).

Inne ciekawe elementy wyposażenia to między innymi renesansowe epitafium dziecięce poniżej empory organowej (zmarłego w 1577 roku członka rodziny von Seidlitz), organy z drugiej połowy XIX wieku oraz obrazy Madonna z Dzieciątkiem, Pokłon Trzech Króli i Ostatnia Wieczerza z pierwszej połowy XVII wieku, stacje Drogi Krzyżowej z drugiej połowy XVIII wieku, a także kopia obrazu Petera Paula Rubensa Ukrzyżowanie Chrystusa. Drzwi prowadzące do kościoła i zakrystii zdobią dwa późnorenesansowe portale.

Źródło:

Wpis zamieszczony dzięki uprzejmości koordynatorów programu Drogi Baroku: http://www.drogibaroku.org/mod/resource/view.php?id=54.

Metryczka:

Podziel się:  

Oceń artykuł:
  Aktualna ocena: 3,3 (głosów: 1526)

Komentarze (0):

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować!

Powiązane lokalizacje

Mapa

Zaloguj się przez Facebook
Connect to your Facebook Account
Logowanie



rejestracja
zapomniałem hasła

Newsletter