Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Wasze wpisy

Johann Christoph Königer (König)

Autor wpisu: Artur Kolbiarz (Program Drogi Baroku, www.drogibaroku.org)
Data publikacji: 28.10.2011
Okres historyczny: Barok XVII w.

Daty życia i pochodzenie wrocławskiego artysty pozostają dziś nieznane. Urodził się prawdopodobnie w siódmym dziesięcioleciu XVII wieku, a zmarł po 1712 roku.

Königer po raz pierwszy pojawił się w archiwaliach 18 września 1689 roku jako rzeźbiarz i mieszkaniec przy klasztorze Świętej Doroty we Wrocławiu, co sugeruje, że był wyznania katolickiego. Trzy lata później artysta został odnotowany jako wykonawca ołtarza głównego do kościoła klasztornego Norbertanek w Czarnowąsach.

Domniemaną realizacją Königera z tego czasu jest wystrój kościoła pod wezwaniem Świętej Anny w Czarnowąsach. W połowie lat 90. artysta prawdopodobnie wykonał dla henrykowskich cystersów kamienną figurę świętego Józefa, przeznaczoną do dekoracji fontanny na placu przyklasztornym.

Lata 1698–1700 rzeźbiarz poświęcił na wzniesienie ołtarza głównego do kościoła parafialnego w Strzelcach Opolskich. W 1699 roku został także odnotowany we Wrocławiu jako świadek na ślubie współpracującego z nim czeladnika Michaela Kösslera.

Rok 1701 przyniósł Königerowi nawiązanie kontaktów zawodowych z cystersami z Kamieńca Ząbkowickiego, dla których przez kolejne 10 lat kierował barokizacją kościoła opackiego. W jej ramach, współpracując z kilkoma innymi pracowniami rzeźbiarskimi, wykonał: ołtarz główny, kilkanaście ołtarzy bocznych, ambonę i trzy kamienne figury wieńczące fasadę.

Ostatnia zachowana wzmianka na temat Königera pochodzi z 1712 roku, kiedy rzeźbiarz ponownie pracował dla parafii w Strzelcach Opolskich, gdzie przekształcał centralną część dolnej kondygnacji ołtarza głównego w tamtejszej świątyni, wykonanego przez siebie dekadę wcześniej. Być może jego autorstwa był zniszczony podczas drugiej wojny światowej ołtarz główny z kościoła Augustianów na Wyspie Piaskowej we Wrocławiu, którego budowa została rozpoczęta w 1712 roku, a także szczęśliwie zachowane dwa ołtarze boczne z wrocławskiego kościoła pod wezwaniem Świętego Antoniego.

Hans Christoph Königer dzięki publikacjom Konstantego Kalinowskiego z lat 80. i 90. ubiegłego stulecia jest postrzegany jako jeden z twórców i głównych postaci tak zwanej maniery barokowej, charakteryzującej się ekspresją formy i stojącej w opozycji wobec dominujących na Dolnym Śląsku wpływów klasycyzującej rzeźby praskiej spod znaku Brokoffów. Dążenie do pogłębienia siły wyrazu dzieł, uzyskiwane dzięki dynamicznemu ustawieniu postaci oraz odpowiedniemu opracowaniu szat, jest widoczne już w niektórych figurach dekorujących ołtarz ze Strzelec Opolskich. Późniejsza współpraca z najznamienitszym przedstawicielem nurtu ekspresyjnego – Thomasem Weissfeldtem – ugruntowała w rzeźbach Königera owe tendencje, czego przykładem jest wystrój kamienieckiego ołtarza głównego, tamtejszych ołtarzy Świętego Benedykta i Świętego Bernarda oraz ołtarza głównego z kościoła Augustianów we Wrocławiu.

Königer był nie tylko rzeźbiarzem, lecz także przedsiębiorcą, który przeniósł na grunt Dolnego Śląska system organizacji pracy podobny do wypracowanego w Rzymie przez Gianlorenzo Berniniego w połowie XVII stulecia. Realizując większe zamówienia, powoływał do życia krótkotrwałe spółki, w których zatrudniał i opłacał innych artystów dysponujących własnymi warsztatami. Najznamienitszym przykładem takiej praktyki jest wystrój świątyni opackiej w Kamieńcu Ząbkowickim, przy wykonywaniu którego współpracował między innymi z Weissfeldtem, Georgiem Schrötterem i Antonem Jörgiem. Dzięki umiejętnościom organizacyjnym Königer wyspecjalizował się w prowadzeniu dużych zleceń pochodzących najczęściej z kręgów zakonnych (od cystersów, augustianów i norbertanek).

Ze względu na rozległe kontakty artystyczne, wynikające z preferowanego przezeń kolektywnego modelu pracy, Königer jawi się jako jedna z dominujących postaci wrocławskiego środowiska rzeźbiarskiego około 1700 roku. Niestety, brak dostatecznego przebadania dokumentacji archiwalnej i rozpoznania dorobku rzeźbiarza uniemożliwia obecnie dokładne prześledzenie zasięgu jego wpływów, widocznych między innymi w dziełach wspomnianych wyżej Kösslera i Jörga.

Najważniejsze dzieła Hansa Christopha Königera i jego warsztatu:


1. Kamieniec Ząbkowicki, kościół klasztorny pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny:
Ołtarz Świętej Lutgardy, kaplica ambitu, 1701 rok;
Ołtarz Bożego Narodzenia, kaplica ambitu, 1701 rok;
Ołtarz Świętego Jana Ewangelisty, kaplica ambitu, 1701 rok;
Ołtarz Świętej Barbary, kaplica ambitu, 1701 rok;
Ołtarz główny wraz z tabernakulum, 1704–1705 rok;
Salwator, Matka Boska oraz św. Józef, fasada, 1705 rok;
Ołtarz Krzyża Świętego, kaplica ambitu, 1708–1710 rok;
Ołtarz Świętego Benedykta, transept, 1708–1710 rok;
Ołtarz Świętego Bernarda, transept, 1708–1710 rok;
Ołtarz Świętego Józefa, korpus nawowy, 1708–1710 rok;
Ołtarz Świętej Marii Magdaleny, korpus nawowy, 1708–1710 rok;
Ołtarz Świętej Jadwigi, korpus nawowy, 1708–1710 rok;
Ołtarz Świętego Jana Chrzciciela wraz z amboną, korpus nawowy, 1708–1710 rok.

2. Strzelce Opolskie, kościół parafialny pod wezwaniem Świętego Wawrzyńca:
Ołtarz główny, 1698–1700 rok;
Przekształcenie centralnej części dolnej kondygnacji ołtarza głównego, 1712.

3. Wrocław, Muzeum Narodowe:
Święty Augustyn, Święty Mateusz Ewangelista, Święty Łukasz Ewangelista, Święty Jadwiga, Święty biskup, Święty Marek Ewangelista, Święty Jan Ewangelista, Święty w szatach biskupich, Dwa anioły w locie, 1712–1715 rok.

Źródło:

Wpis zamieszczony dzięki uprzejmości koordynatorów programu Drogi Baroku: http://www.drogibaroku.org/mod/resource/view.php?id=34.

Metryczka:

Podziel się:  

Oceń artykuł:
  Aktualna ocena: 3,3 (głosów: 830)

Komentarze (0):

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować!

Mapa

Zaloguj się przez Facebook
Connect to your Facebook Account
Logowanie



rejestracja
zapomniałem hasła

Newsletter