Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Wasze wpisy

Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku

Autor wpisu: ewa_zwierzyńska
Data publikacji: 09.03.2012
Okres historyczny: III Rzeczpospolita po 1989 r.

 

Małgorzata Dmitruk to artystka pochodząca z Bielska Podlaskiego. Jest prawie moją rówieśniczką. Wychowywałyśmy się w jednym bloku, bawiłyśmy w jednej piaskownicy. Potem nasze losy wciąż biegły obok siebie: razem grałyśmy z zespole fletów prostych "Żaczki" w szkole muzycznej, uczęszczałyśmy do tego samego liceum.

 

Było to liceum z białoruskim językiem nauczania, jedno z dwóch w całym kraju. Małgorzata czuje się mocno związana z kulturą podlaskich Białorusinów. W dzieciństwie często odwiedzała dziadków we wsi Toporki i chłonęła tamtejszą atmosferę przez skórę.

 

Mimo że nasze drogi biegły równolegle, rzadko się przecinały, a na studiach całkowicie się rozbiegły. Małgosia wyjechała na studia artystyczne do białoruskiego Mińska, tam odnalazła swojego mistrza, któremu jest wierna do dzisiaj - Dmitra Wasilicza Mołotkowa. Naukę kontynuowała na wydziale grafiki warszawskiej ASP. Zajmuje się głównie grafiką, litografią, tkaniną unikatową. O Małgosi jako artystce usłyszałam przypadkiem, przy okazji wystawy jej prac w Białymstoku. Poszłam i - zachwyciłam się. Nie tylko z tego powodu, że to co oglądałam było mi tak znajome i bliskie, ale przede wszystkim dlatego, że prace Małgorzaty Dmitruk to sztuka wysokiej próby. Artystka jest uważana za jedną z najciekawszych osobowości wśród młodego pokolenia grafików w kraju.

 

Małgosia nigdy nie ukrywała swoich związków z kulturą białoruską, przeciwnie - uczyniła z nich walor i fundament na którym krok po kroku buduje swoją twórczość. Pomimo silnych związków z podlaską kulturą lokalną artystce zależy na tym, aby jej prace zawierały wartości uniwersalne, zrozumiałe pod każdą szerokością geograficzną. Opowiada o życiu codziennym i rzeczach najprostszych , wspólnych dla wszystkich: miłości, chorobie, dzieciństwie, starości. Jej sztuka mocno tkwi w biografii i przeżyciach artystki. Ona sama nie wyobraża sobie, aby mogło być inaczej, nie potrafiłaby stworzyć pracy nie wypływającej z jej osobistych doświadczeń.

 

Jej grafiki nawiązują stylem do naiwnej sztuki artystów ludowych, przywodzą na myśl rysunki dziecięce. Trochę w niej magii Chagalla, trochę prostoty Nikifora, trochę reżysera bajek animowanych. Zarówno forma jak i tematyka prac są jakby organiczne, wyrastające "same przez się" z gleby wspomnień i dziecięcych przeżyć. To świat pierwszych, przedświadomych jeszcze wrażeń, obrazów. Artystka opowiada o rzeczywistości, jaką widziała i doświadczała nie zastanawiając się jeszcze nad sensem tego, co widzi. Dzięki archetypowej, potężnej sile pierwotnych uczuć jej prace są niezwykle sugestywne, prawdziwe. Niech was nie zwiedzie naiwna forma. Świat o którym opowiada artystka nie jest naiwny, prosty ani łatwy, on po prostu - JEST. Jest prawdziwy. Pozornie nieskomplikowane obrazki zawierają potężny ładunek emocji i wrażeń. Świat artystki wymyka się logicznemu rozumowaniu, nie można do niego wejść ani zrozumieć go inaczej niż tylko poprzez otwarcie się na pierwotne, wręcz instynktowne odczucia. Dzięki temu artystce udało się uniknąć takich pułapek jak ckliwy sentymentalizm i idealizacja krainy swego dzieciństwa.

 

Artystka swoje prace grupuje w cykle, jakby ciągi obrazów prowadzących nas od jednej sceny do następnej, rozwijając i uzupełniając opowiadaną historię o kolejne wątki. Jej prace to opowieści złożone ze strumienia następujących po sobie zdarzeń i obrazów, emocji i wspomnień. Przypominają nieco kadry z filmu, który oglądamy w kinie i w pewnej chwili orientujemy się, że ten film to nasze własne życie. Prace Małgorzaty Dmitruk przypominają fotografie wyzwolone przez światło flesza pamięci. Artystka stara się to podkreślić poprzez fotograficzną formę - charakterystyczne dla fotografii kadrowanie czy coraz większe zbliżenia na kolejnych obrazach jakby przez zoom tych rzeczy, które wydają się jej szczególnie ważne lub dobrze zapamiętane. Artystka zastosowała tą technikę świadomie podążając w kierunku filmu animowanego, który zresztą powstał z jednego cyklu prac pt. "Niebieski". Jest to opowieść o chorobie - skrzywionym kręgosłupie oraz trudnej i żmudnej rehabilitacji.

 

Niekiedy forma jej prac przywodzi na myśl komiks, oprócz elementów wizualnych artystka czasem umieszcza na pracach charakterystyczne dymki z tekstem. Niektóre scenki są otoczone jakby przez ramę na podobieństwo obrazu lub ikony. Nawiązanie do stylu ikony odbywa się poprzez zaniechanie perspektywy liniowej - ważniejsze szczegóły czy postaci są większe od innych, mniej ważne zmniejszają się. Świat realny i świat ikony nie są od siebie sztywno oddzielone, niekiedy zbliżają się do siebie i przenikają, rzeczywistość sakralna zlewa się z rzeczywistością realną w jeden obraz. Zabieg ten został zastosowany w cyklu "Tutejsi", w którym artystka przedstawia ślub w cerkwi prawosławnej. Postaci z ikon i postaci ludzi stanowią niejako jeden tłum biorący udział w uroczystości zaślubin, a małżeńska para w koronach przedstawiona na tle cerkiewnego ikonostasu przypomina jeden z jego elementów.

 

Sporo miejsca artystka poświęca tematowi przemijania i śmierci. Wraz z nią uczestniczymy w uroczystościach pogrzebowych jej ojca i dziadka. Grafiki w tym cyklu przedstawiają kolejne etapy pogrzebu, uroczystości w świątyni, na cmentarzu, stypę w wiejskim domu. Artystka często nawiązuje do różnych uroczystości rodzinnych i religijnych. Wraz z nią bierzemy udział w weselach, chrzcinach, podmiejskich zabawach. O swoim życiu opowiada w cyklu "Trylogia". Pierwsza część poświęcona jest zaślubinom jej rodziców, druga opowiada o jej chrzcinach i wczesnym dzieciństwie. Oglądamy dom i sprzęty pośród których się wychowała, przedszkole i szkołę, ulice rodzinnego miasteczka. Trzecia część przedstawia okres studiów na uczelni artystycznej, widzimy studentów malujących obrazy w pracowni mistrza, tłumy przewalające się po ulicach Warszawy, autobusy i tramwaje. Okres studiów w Mińsku oraz pracę swego mistrza Mołotkowa zawarła w cyklu "Kombinat".

 

Artystka często przenosi na swoje grafiki fotografie z albumu rodzinnego, maluje makatki wiszące na ścianach, monidła. Dzięki temu jej prace są niezwykle osobiste, rodzinne, ciepłe. Wiele miejsca poświęca życiu swoich dziadków na wsi, opowiada o ich pożyciu trwającym ponad 60 lat, pokazuje ich życie w sytuacjach zwykłych, codziennych: podczas spożywania posiłków, pracy w obejściu gospodarskim, opowiada o nie zawsze łatwej starości, samotności, przemijaniu, zastępowaniu ich przez nowe pokolenia. Na jednej z prac artystka zamieszcza drzewo genealogiczne. Początek życia ludzkiego, jego rozkwit, codzienne zwykłe sprawy, starość, śmierć to rzeczy wpisane w naturę ludzkiego życia, stanowiące jego istotę i sens. Atawistyczna sztuka Małgorzaty Dmitruk opowiada o rzeczach wyssanych z mlekiem matki, lub - jak pokazuje jedna z jej grafik - z mlekiem krowy, co w zasadzie nie stanowi większej różnicy:)

 

 

Z wielkim zainteresowaniem będę obserwować dalszy rozwój artystyczny Małgorzaty. Od wczoraj jej prace można obejrzeć w Białymstoku w Galerii im. Ślendzinskich przy ul.Legionowej 2 jako część zbiorowej wystawy poświęconej twórczości kobiet. Wystawę można oglądać do 1 kwietnia. Polecam bardzo.

 

Metryczka:

Podziel się:  

Oceń artykuł:
  Aktualna ocena: 3,4 (głosów: 1062)

Komentarze (0):

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować!

Galeria

Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku
Małgorzata Dmitruk - artystka z mego bloku

Mapa

Zaloguj się przez Facebook
Connect to your Facebook Account
Logowanie



rejestracja
zapomniałem hasła

Newsletter