Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Wasze wpisy

Stowarzyszenie Klub Fantastyki Zardzewiały Topór

Autor wpisu: Marta Nowicka
Data publikacji: 12.01.2013

Widok maszerującej po ulicy grupy ludzi w niezwykle barwnych kostiumach, dosłownie uzbrojonych - posiadających rekwizyty w postaci mieczy jednoręcznych, maczug oraz kusz i łuków, zdecydowanie zaskoczył mieszkańców dzielnicy Piecki - Migowo w Gdańsku. Taki widok o poranku może przywołać różne myśli. Kim oni są? Dlaczego noszą takie śmieszne przebrania? Może będzie jakieś widowisko, spektakl?

Ta maszerująca grupa ludzi to stowarzyszenie Klub Fantastyki Zardzewiały Topór, która wybierała się na pobliski były poligon, aby odegrać swoje role podczas kolejnej sesji LARPa – odmiany gry fabularnej.     

 Najciekawszą formą gier fabularnych, jest gra terenowa LARP (z ang. live action role - playing). Stowarzyszenie Klub Fantastyki Zardzewiały Topór już od dziewięciu lat rozgrywa cykliczne sesje, zrzeszając coraz większą grupę fanów fantastyki. Cechą charakterystyczną tej zabawy jest odgrywanie swoich ról, na żywo, w formie spektaklu bez bezpośredniej widowni.

Grę prowadzi Larpmaster - reżyser i scenarzysta w jednej osobie. W klasycznych grach fabularnych osoba taka nazywana jest Mistrzem Gry.
Larpmaster jest jedyną osobą, która zna cały scenariusz i kolejność odrywanych w nim scen. Często bywa, że jest pomysłodawcą i autorem scenariusza. Reszta uczestników LARPa zmienia się w aktorów i wciela się w swoje role. Wszystkie wypowiedzi graczy traktowane są, jako słowa granych przez nich postaci. Jest to jednak w głównej mierze improwizowane, należy się jedynie stosować do pewnych ram, potrzebnych do odegrania w prawidłowy sposób swojej roli. Zabawa polega zatem na wczuciu się w klimat realiów świata i epoki; aktorski aspekt gry stanowi trzon podejmowanych decyzji.
Postacie mogą być wybrane przez samych graczy i określone w karcie postaci, bądź mogą być odgórnie przydzielone przez Larpmastera. Prowadzący zdradza każdemu
z graczy tylko tyle informacji, ile posiada jego postać w chwili rozpoczęcia gry. Uczestnicy muszą dostosować się do zaistniałej sytuacji.


LARPa można rozgrywać zarówno w plenerze na świeżym powietrzu, jak i we wnętrzach z dostosowaną scenografią. Uczestnicy mogą przebrać się w kostiumy odpowiadające epoce, w której rozgrywa się akcja gry jednak nie jest to obowiązek.
Decydując się na daną rozgrywkę należy wspólnie ustalić formę scenografii
i kostiumów.

Kostiumy - jak podczas spektaklu teatralnego - mogą być bardzo barwne
i rozbudowane, bądź symboliczne i umowne. Jedne z najpowszechniejszych strojów utrzymanych w klimacie średniowiecznym to tuniki i płaszcze, zaś w grach futurystycznych popularny jest ubiór typowo wojskowy. Ponadto uczestnicy posiadają różnego rodzaju rekwizyty, mające symbolizować środki płatnicze, kosztowności
i najróżniejsze przedmioty rozmieszczone na terenie gry, poczynając od broni
a kończąc na reliktach, księdze magii i zaklęć czy gniazda niebezpiecznych harpii.  

                Podstawową różnicą, pomiędzy tradycyjną grą fabularną a LARPem jest mniejsza zależność graczy od Mistrza Gry. Do tej pory prowadzący nie tylko odgrywał wszystkich bohaterów niezależnych, ale był również oczyma, uszami i wszystkimi zmysłami gracza.
W LARPach Mistrz Gry, zwany Larpmasterem ogranicza się do kontrolowania zdarzeń, powstrzymywania przyspieszania akcji, a opisy wnętrz i osób zastępuje odpowiednią scenografią i kostiumami. Na jakość LARPu wpływa liczba i zaangażowanie uczestniczących w nim osób.


Stowarzyszenie Klub Fantastyki Zardzewiały Topór wyróżnia się na tle innych stowarzyszeń pod względem własnego, autorskiego świata tzw. Kronik Drikanu, który jest światem dark-fantasy. Jest to tzw. flagowy świat, w którym rozgrywają się LARPy.
Ponadto oprócz autorskiego świata, organizowane są LARPy w różnych klimatach. Poczynając od post-nuklearnego, przez steampunk (jest to odmiana fantastyki naukowej, boczna gałąź cyberpunku) po LARPy odgrywające się w czasach współczesnych lub równoległych rzeczywistościach.
       Podczas sesji LARPa można nie tylko stać się kim tylko chcemy – jak to się dzieje w przypadku innych gier fabularnych - LARP pozwala nam odgrywać swoje role na żywo, pośród scenografii.

Źródło: http://www.larp-zt.pl

Podziel się:  

Oceń artykuł:
  Aktualna ocena: 3,5 (głosów: 845)

Komentarze (0):

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować!

Powiązane tagi

Mapa

Zaloguj się przez Facebook
Connect to your Facebook Account
Logowanie



rejestracja
zapomniałem hasła

Newsletter